شاید همه کاربران اینستاگرام ندانند نرخ تعامل اینستاگرام دقیقاً چیست؛ اما خیلی از پیجها، مخصوصاً پیجهای کسب و کاری نا خودآگاه به دنبال افزایش آن هستند. در الگوریتم اینستاگرام میزان تعامل کاربران با پیج بسیار مهم است و اگر از حد استاندارد کمتر باشد، روند پیشرفت پیج به مشکل خواهد خورد. در این مقاله به توضیح مفاهیم نرخ تعامل و نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام خواهیم پرداخت!
راهنمای مطالعه
نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
در ابتدای این مطلب از مفهومی به نام نرخ تعامل در اینستاگرام صحبت کردیم. اما این عبارت دقیقا به چه معناست؟ ابتدا بهتر است با معنی تعامل در اینستاگرام شروع کنیم و سپس به مفاهیم نرخ تعامل و نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام برسیم.
تعامل در اینستاگرام به این معنی است که کاربران صرفاً بیننده محتوای پیج نباشند، بلکه علاوه بر مشاهده محتوا، نسبت به آن واکنش و تعامل فعال نشان دهند.
اگر بخواهیم منظور خود را از تعامل در اینستاگرام واضحتر بیان کنیم، باید به مواردی مثل لایک و کامنت در پست، ریپلای و ری اکت در استوری، شیر و سیو کردن پستها و همچنین ارسال پیام به دایرکت اشاره کنیم. اگر کاربر این موارد را انجام دهد، به این معناست که نسبت به محتوا تعامل داشته است.
پس از اینکه با مفهوم تعامل آشنا شدیم، یک قدم پیش میرویم تا به مفهوم نرخ تعامل برسیم. نرخ تعامل عبارت است از نسب کل تعاملهای انجامشده بر تعداد کل فالوورها.
برای درک بهتر مفهوم نرخ تعامل فرض کنید در پیجی که 1000 فالوور دارید، پستی را منتشر میکنید و پس از یک روز، جمع تعداد لایک و کامنتهای آن به 200 میرسد. با یک عمل ریاضی ساده میتوانید به این نتیجه برسید که نرخ تعامل در پیج اینستاگرامی شما و البته برای این پست، 2% بوده است.
⚠تذکر: در محاسبه نرخ تعامل همه معیارهای تعامل (لایک، کامنت، سیو، شیر، ریپلای، کلیک روی لینک و …) لحاظ میشوند و مثال بالا صرفاً برای درک ساده مفهوم نرخ تعامل بود.
محاسبه و افزایش نرخ تعامل برای همه پیجهای حرفهای شرط لازم است اما کافی نیست. اگر میخواهید مثل یک حرفهای در اینستاگرام فعالیت کرده و از آن کسب درآمد کنید، هر آنچه را که نیاز دارید، در مقاله ساخت پیج اینستاگرام حرفه ای یاد بگیرید!
نحوه محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام چگونه است؟
گفتیم که معیارهای تاثیرگذار در تعامل مواردی مثل لایک و کامنت و سیو و … هستند. پس اگر بخواهیم نرخ تعامل یک پست یا کل پیج را محاسبه کنیم، باید همه این موارد را باهم جمع کرده و بر تعداد کل فالوورها تقسیم کنیم. در حالت کلی دو روش برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد:
- محاسبه به صورت دستی
- محاسبه با ابزارهای آنالیز پیج
هر کدام از روشهای بالا مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه ضمن آموزش هر کدام از آنها به معرفی این موارد نیز خواهیم پرداخت:
1. محاسبه نرخ تعامل به صورت دستی
اولین روش برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام، حساب کردن آن به صورت دستی میباشد. در این روش باید تعداد کل تعاملات را جمع زده و بر تعداد کل فالوورهای پیج تقسیم کنید.
در این روش نباید تعاملات کل پستهای پیج را جمع کنید؛ یا باید یک پست را به عنوان نماینده کل پستها در نظر بگیرید یا اینکه کل تعاملات تک تک پستها را محاسبه کرده، میانگین آنها را محاسبه کنید و سپس عدد به دست آمده را تقسیم بر تعداد کل فالوورها کنید.
✅❎مزایا و معایب محاسبه دستی نرخ تعامل اینستا
از مزایای محاسبه دستی نرخ تعامل میتوان به این مسئله اشاره کرد که چون به آمار رسمی اینستاگرام دسترسی دارید (Insights) میتوانید کل دادهها را مشاهده کنید و البته از صحت آنها مطمئن باشید.
از معایب محاسبه نرخ تعامل میتوان این مورد را بیان کرد که اگر تعداد پستها خیلی زیاد باشد، محاسبه همه دادهها به صورت دستی بسیار زمانبر، طاقتفرسا و عملاً غیرممکن خواهد بود.
2. محاسبه نرخ تعامل با ابزارهای آنالیز پیج
روش دوم که برای محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام وجود دارد، حساب کردن آن با استفاده از ابزارهای آنالیز پیج اینستاگرام است. کافی است یوزرنیم پیج خود را در این سایتها یا نرمافزارها وارد کنید تا پس از چند ثانیه نرخ تعامل پیجتان را به صورت خودکار محاسبه کرده و در اختیارتان قرار دهند. برخی از معروفترین ابزارهای فعال در این زمینه در لیست زیر آورده شدهاند:
ابزار دیگری هم برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد که نحوه کارکرد آن کمی متفاوت از ابزارهای دیگر است؛ به همین دلیل آن را به صورت جداگانه معرفی میکنیم. ابزار آنالیز اینستاگرام که با نام Instagram Insights شناخته میشود، میتواند آمار تعامل پیجتان را با جزئیات تمام در اختیارتان قرار دهد. به این صورت که در هر بازه زمانی که بخواهید، به شما بگوید، پستها یا استوریهایتان چقدر تعامل داشتهاند. در مقاله زیر با نحوه کار این ابزار فوق العاده آشنا شوید!
مقاله پیشنهادی: چگونه view insights را فعال کنیم
✅❎مزایا و معایب محاسبه خودکار نرخ تعامل اینستاگرام
از مزایای محاسبه اتوماتیک نرخ تعامل میتوان به سریع و آسان بودن آن اشاره کرد؛ اینکه تنها در عرض چند ثانیه به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا میکنید و همچنین دیگر نیاز نیست تعداد زیادی داده ریاضی را با یکدیگر جمع یا بر همدیگر تقسیم کنید.
از معایب محاسبه خودکار نرخ تعامل هم میتوان به این موارد اشاره کرد که ابزارهای فعال در این زمینه به دادههای رسمی اینستاگرام دسترسی ندارند و صرفاً با اتکا به تعداد لایک، کامنت، ویو و فالوور نرخ تعامل را محاسبه میکنند.
نرخ تعامل استاندارد برای پیجهای اینستاگرام چقدر است؟
پس از آشنایی با مفاهیم اولیه درباره نرخ تعامل اینستاگرام و اینکه چگونه باید نرخ تعامل را محاسبه کنیم، نوبت آن است که بدانیم نرخ تعامل استاندارد اینستاگرام به چه معناست.
گفتیم که هرچقدر نرخ تعامل پیجهای اینستاگرامی بالاتر باشد، بیانگر بالا بودن رضایت فالوورها میباشد. اما به صورت میانگین پیجهای اینستاگرامی که تعداد فالوور مشخصی دارند، نرخ تعاملشان هم در محدوده مشخصی قرار دارد.
نرخ تعامل استاندارد یک پیج اینستاگرامی بر اساس چند عامل مختلف میتواند متفاوت باشد. اگر بخواهیم روشنتر به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که نمیتوان نرخ تعامل استاندارد خاصی را به عنوان یک معیار سنجش استاندارد برای همه پیجها مشخص کرد.
نرخ تعامل استاندارد پیجها معمولاً از دو عامل بسیار مهم تاثیر میپذیرد و آن دو عامل عبارتند از:
- تعداد فالوور پیج
- زمینه فعالیت پیج
در ادامه این دو عامل را بررسی میکنیم و توضیح میدهیم که چه تاثیری روی نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام دارند.
A) نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام بر اساس تعداد فالوور
تاثیر تعداد فالوور بر نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام به این شکل است که هرچقدر تعداد فالوور را بیشتر در نظر بگیریم، باید نرخ تعامل استاندارد پیج را کمتر در نظر داشته باشیم. چرا که طبیعی است هرچقدر فالوورهای پیج بیشتر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که درصد زیادی از آنها پست را به دلایل مختلفی نبینند یا با آن تعامل نداشته باشند.
بر اساس آمارهایی که تا کنون منتشر شده است، نرخ تعامل استاندارد برای پیجهای اینفلوئنسری اینستاگرامی با تعداد فالوور در بارههای متفاوت به شکل زیر است:
B) نرخ تعامل استاندارد بر اساس زمینه فعالیت پیج
عامل دیگری که میتوان بر اساس آن نرخ برای نرخ تعامل استاندارد پیجهای اینستاگرام تفاوت قائل شد، زمینه فعالیت آنهاست. موضوعات مختلف ایجاب میکنند که کاربران میزان و نوع تعامل متفاوتی از خود نشان دهند.
اگر بخواهیم برای مطلب بالا مثالی طرح کنیم، میتوانیم بگوییم پیجهای بلاگری لایف استایل پتانسیل بسیار بالایی برای برای دریافت تعامل دارند؛ مخصوصا تعامل از نوع کامنت. اما مثلاً پیجهایی که ویدیوهای ادیتشده ورزشی پست میکنند، معمولاً کامنت کمتری نسبت به مثال قبلی دریافت میکنند. پس نمیتوان انتظار داشت نرخ تعامل استاندارد این دو نمونه پیج یا یکدیگر برابر باشند.
چرا نرخ تعامل در اینستاگرام مهم است؟
خب حالا که دانستیم نرخ تعامل در اینستاگرام به چه معناست و چگونه محاسبه میشود، بیایید به این سوال پاسخ دهیم که چرا این معیار تا این حد برای اینستاگرام و پیشرفت پیجهای اینستاگرامی مهم است.
اینستاگرام همیشه رضایت کاربرانش را در اولویت قرار داده است تا بتواند با راضی نگه داشتن آنها از راه تبلیغات رسمی خود درآمد کسب کند؛ پس کاملاً طبیعی است به پیشرفت پیجهایی که کاربرانش را راضی نگه دارند، کمک کند.
نرخ تعامل، معیاری برای سنجش میزان رضایت کاربران
نرخ تعامل بهترین معیاری است که میتواند رضایت کاربران از محتوای یک پیج را بسنجد. مسلماً شما اگر یک محتوا را بپسندید، یا آن را لایک خواهید کرد یا برای آن کامنت خواهید گذاشت یا آن را برای دوستانتان ارسال خواهید کرد و یا حتی همه این کارها را باهم انجام خواهید داد. این یعنی دقیقاً تعامل با پستی که از آن خوشتان آمده است.
بنا بر گفتهها در پاراگرافهای قبلی نرخ تعامل بالای محتوا، میزان رضایت کاربران را نشان میدهد و هرچقدر کاربران از محتوای شما رضایت داشته باشند، اینستاگرام باعث پیشرفت سریعتر پیجتان میشود. به این دلیل است که میگوییم نرخ تعامل در اینستاگرام بسیار مهم است. حالا اگر الگوریتم اینستاگرام متوجه نرخ تعامل بالای پستهای شما شود، آنها را به اکسپلور میفرستد و اینگونه باعث پیشرفت بیشتر پیجتان میشود.
بالا بردن نرخ تعامل پستهای اینستاگرامی تنها روش رفتن به اکسپلور نیست. اگر میخواهید همه پستهای پیجتان را به اکسپلور بفرستید و چندین هزار بازدید از این طریق دریافت کنید، روشهای گفتهشده در مقاله زیر را از دست ندهید!
مقاله پیشنهادی: چطور پستمون بره اکسپلور
نتیجه گیری
نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام، شاخص مهمی است که اگر پیجهای کسب و کاری بتوانند نرخ تعاملشان را از آن بالاتر ببرند، مسیر پیشرفت خود را هموار کردهاند. در این مقاله به مفاهیمی مثل نرخ تعامل و نحوه محاسبه آن پرداختیم و همچنین مهمترین عوامل موثر بر نرخ تعامل استاندارد پیج اینستاگرام را نیز بررسی کردیم.
اگر مطالبی که در این مقاله خواندید برایتان مفید بوده است، لطفاً نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتان را در این درباره در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در رابطه با موضوع این مقاله دارید، میتوانید در همین بخش مطرح کنید. منتظرتان هستیم.
از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم!
0 نظر